Kolik vás tady bylo: Dnes 143 | Včera 208 | Za poslední měsíc 3821 | Celkem 654177

banner-ver2A

Vytisknout

Co můžete za své peníze očekávat od realitního makléře?

Napsal Ing. Petr Vícha. Zveřejněno v kategorii Aktuality ze světa realit a financí

Prodáváte nemovitost a kontaktoval vás realitní makléř s nabídkou svých služeb za provizi? Podívejte se, co je běžnou součástí této provize, a tedy práce realitního makléře, a co byste tedy museli zvládnout sami zařídit, kdybyste se rozhodli nabídky realitních společností odmítnout.

 Prodej nemovitosti svépomocí není jen o vyvěšení inzerátu na internet, stáhnutí vzorových smluv a předání klíčů kupujícímu. Realitní makléři si před několika lety nezískali nejlepší pověst, jejich provize se zdály přemrštěné, a proto někteří trvali a trvají na prodeji nemovitosti vlastními silami.

Kvalitní realitní makléři ale mají v oboru adekvátní zkušenosti, dovednosti, obchodní talent a je i v jejich zájmu, aby prodej proběhl co nejrychleji a nemovitost se prodala za nejvyšší možnou cenu. Najděte si férového makléře a ušetříte svůj drahý čas i peníze.

Zprostředkovatelská smlouva
Realitní makléř hájí zájmy prodávajícího a je tedy touto stranou také placen. Jedná tak v její prospěch. Za služby realitního makléře se platí předem dohodnutá cena, která je smluvně stanovena ve zprostředkovatelské smlouvě. Tu připravuje realitní zástupce. S žádnými dalšími náklady v průběhu prodeje by se prodávající už neměl od realitního makléře setkat.

Provize je stanovená obvykle ve výši 4–5 % z ceny nemovitosti. Ceny za jednotlivé služby bývají zahrnuty ve smlouvě. U levnějších nemovitostí bývá provize spíše, než v procentech určena fixně. Minimální výše provize bývá v takových případech nejčastěji kolem 50 000 Kč.

První seznámení
Vše začíná ještě před podpisem zprostředkovatelské smlouvy. Nejprve se realitní makléř seznamuje s nemovitostí, jejím vlastníkem, zajistí si list vlastnictví, zjistí požadavky a představy prodávajícího a společně odhadnou prodejní cenu této nemovitosti.

Realitní makléři znají danou lokalitu, plány na výstavbu v okolí, poptávku po podobných nemovitostech a rovnou řeknou, jakou částku je možné od prodeje skutečně očekávat.

Společně s tvorbou zprostředkovatelské smlouvy zabere tato činnost makléři okolo 5 hodin času. Při sazbě 1 000 Kč za hodinu je cena služby 5 000 Kč. Odhad ceny nemovitosti vychází také na 5 000 Kč.

Home staging
Home staging je profesionální příprava bytu na focení a prodej. Cílem je ukázat nemovitost v tom nejlepším světle. Byt nebo dům se tak může dočkat nového nábytku, vhodně vyřešeného osvětlení, dekorací včetně květin. Profesionálové vytváří ideální bydlení podle aktuálních trendů a požadavků trhu včetně rozmístění pokojů. V současné době plné omezení pro riziko šíření koronaviru získává na významu i zpracování videí z prohlídky tak, jako by se místnostmi procházel samotný zájemce. 

Kvalitní fotografie a vizualizace bytu realitním makléřem vychází na 5 000 Kč. Profesionální home staging prostřednictvím specialistů je už nad rámec běžné spolupráce a jeho cena začíná obvykle na 20 000 Kč. Vše ale závisí na vzájemné domluvě a požadavcích na úpravu.

Inzerce
Realitní makléř vytvoří inzerát pro prodej nemovitosti, ten vystaví na vhodných realitních serverech, nebo jiných prodejních místech. Zajišťuje jejich aktualizaci a zviditelnění mezi ostatními nabídkami. Pro prodávajícího by tato činnost mohla být velkým konzumentem času.

Velké realitní portály do systému mnohdy ani jednotlivce nepustí, mají nasmlouvanou spolupráci jen s realitními makléři, kteří jim dodávají zajímavý objem nových nemovitostí k prodeji. Mezi největší realitní portály, kde byste nemovitost určitě měli inzerovat, patří Sreality, Reality iDNES a RealityMIX. Největší Sreality chtějí za 1 den inzerce 1 nemovitosti dokonce 72 Kč za den. Za inzerci se souhrnná cena pohybuje od 2 000 do 5 000 Kč.

Prohlídky
Realitní makléř je u všech prohlídek nemovitosti, zatímco prodávající se jich účastnit nemusí. Potenciálnímu zájemci podává veškeré potřebné informace, další zjišťuje a všechny výsledky komunikuje s prodávajícím.

Vyjednání hypotéky však už není na bedrech realitního makléře. Obvykle jeho úloha končí v posouzení, zda zájemce je nebo není schopen uhradit požadovanou cenu nemovitosti. Na finančního specialistu mají realitní kanceláře samozřejmě kontakty a podle složitosti prodeje doporučí ty nejvhodnější. Do hledání se může kupující pustit samozřejmě i sám.

"Je třeba si uvědomit, že úspěšný prodej vyžaduje velké úsilí. Výrazně nižší částka za provizi se musí někde projevit. Nejčastěji v přípravě podkladů k prodeji, rozsahu inzerce na realitních serverech nebo podceněním právních služeb," doplňuje Jan Boruta ze společnosti FérMakléři.

Prohlídky jsou velmi náročné časově. Na každou nemovitost je možné počítat v průměru s 10 až 15 zájemci. Na samotnou prohlídku plus další komunikaci a zjišťování se počítají 2 hodiny práce. Za tuto službu cena vychází na 20 000 Kč a více.

Předání nemovitosti
V poslední části prodeje se jedná o velké množství administrativy. Pro prodej připravuje realitní makléř rezervační smlouvu, kterou konzultuje s právníky, případně také s družstvem. Realitní zprostředkovatel připraví předávací protokol, zajistí dokumenty k přepsání energií a vyřídí nový list vlastnictví.

Cena za kvalitní a ověřené zpracování smluv vychází také zhruba na 5 000 Kč, předání nemovitosti a převod energií představuje dalších 5 000 Kč, dohodnutí advokátní úschovy v bance, advokáta nebo notáře vychází na 10 000 Kč.

Cena služeb realitního makléře však není vše, čím byste se měli řídit. V tomto ohledu dejte na reference, doporučení, vyhledávejte si zkušenosti ostatních na internetu. Nezapomínejte, že zkušení realitní makléři danou problematiku již znají, zatímco vy byste pro zařízení celého prodeje potřebovali možná několikanásobně větší množství času.