Kolik vás tady bylo: Dnes 101 | Včera 194 | Za poslední měsíc 295 | Celkem 711154

banner-ver2A

Vytisknout

Proč bývá lepší využít služeb realitního makléře?

Napsal Ing. Petr Vícha. Zveřejněno v kategorii Aktuality ze světa realit a financí

Obecně je realitní zprostředkovatel vnímán jako člověk, který dokáže dobře prodat nemovitost. Případně najít vhodné bydlení v požadované lokalitě. Ovšem kvalitní realitní zprostředkovatel dokáže mnohem víc.

 

Marketing, právo, finance
Realitní zprostředkovatel je jako pět v jednom. Možná ještě víc. Když vezmeme prodej domu od startu do cíle, znamená to dům sám nebo ve spolupráci s prodávajícím vhodně upravit, aby se co nejvíce líbil zájemcům. To znamená zajistit úklid, či dokonce vymalování, homestaging, nafocení, přípravu inzerátu a jeho publikování.

Následuje nabízení potenciálním zájemcům, možná i uspořádání dne otevřených dveří, a stálé telefonování a odpovědi na dotazy. Když se objeví vážný zájemce, je nutno připravit smlouvy, zajistit úschovu kupní ceny, a nakonec i podání vkladu na katastr nemovitostí a předání domu novému majiteli.

I když řada makléřů zvláště ve velkých realitních kancelářích má zázemí v podobě kolegů – profesionálů na určitou profesi, stejně to znamená postarat se o takový obchod od začátku do konce. A to ještě není všechno.

Cena především
Každého zajímá cena. Prodávající chce prodat za co nejvyšší, kupující chce koupit co nejvýhodněji. Realitní zprostředkovatel nemůže uspokojit obě strany, to je samozřejmé. Jeho povinností je poskytnout co nejlepší službu tomu, kdo ho platí.

V případě, že to je prodávající, je třeba, aby se snažil získat co nejvyšší sumu za prodej domu. Ale i to je omezené mnoha faktory. Někdy má prodávající naprosto nereálné představy, a pak může prodej trvat ne měsíce, ale roky.

Kupující, který nemá přehled o realitním trhu, se naopak může vyděsit, když zjistí, že panelový byt na sídlišti stojí čtyři miliony. Vysvětlit mu zákonitosti tvorby a vývoje cen, je někdy velmi náročné.

Pro oba je tu realitní zprostředkovatel. Ten musí obě strany informovat o reálných možnostech a současných nabídkách na trhu tak, aby si uvědomili, zda jsou jejich představy a požadavky splnitelné, či ne.

Sousedé si vyhoví? Opak může být pravdou
A pak je tu ještě jedna oblast, v níž může realitní zprostředkovatel výrazně pomoci. Prodej nemovitosti mezi známými, příbuznými či sousedy. Většinou se to zdá jako maličkost. Přece je snadné pro přátele nebo příbuzné dohodnout se na podmínkách prodeje, vyhovět si. Až pozdě mnozí zjistí, že takový obchod může navždy zničit příbuzenské či přátelské vztahy. Stačí malinké pochybení, špatně podaná žádost na katastr. Nebo neustálé popichování, v jak špatném stavu dům byl a jak dobře (rozumějte nadstandardně) za něj dostal prodávající zaplaceno. Nemluvě o případných skrytých vadách a reklamacích, kdy v takových případech často dochází k soudním sporům.

Právě proto je dobré přizvat k převodu nemovitosti i třeba mezi blízkými příbuznými realitního zprostředkovatele. Je totiž prokázáno, že při takových obchodních transakcích je role zprostředkovatele velmi užitečná. Je to takový mediátor, který dokáže sjednat kompromisní řešení, a přitom ochránit ekonomické zájmy svého klienta lépe, než on sám.

Využít profesionála při realitní transakci mezi blízkými osobami může přinést klidný průběh celého obchodu, při němž obě strany dosáhnou svého bez toho, aniž by měly pocit křivdy či zneužití.